November 10, 2007Under the patronage of His Beatitude Patriarch Ignatius IV, the St John of Damascus Institute of Theology - University of Balamand - celebrated the 1600 memorial of St John Chrysostom by holding three lectures on Saturday, November 10,. 2007. The welcoming speech was given by Dr. Ramy Wannous (Church History/Balamand). Dr. Wannous stressed the richness and diversity of Chrysostom's writings in various ecclesiastical fields like liturgy, Christian education and biblical exegesis. The first speaker, Professor Karl Pingga (director of the Institute of Eastern Church History, University of Marburg/Germany) delivered the first lecture titled "Chrysostom in the Churches of the East and the West". His contribution showed the influence of Chrysostom in almost every Church in the world. In this sense one might say that Chrysostom is "over-confessional". His influence is clearly seen through the translations of his works in several languages. The second lecture was given by the New Testament Professor at the Institute of Theology/Balamand, Dr. Daniel Ayuch. He spoke on the ethical perspectives in Chrysostom's exegesis. His lecture carried the title "Chrysostoms Unveiling of a New Ethos: The Social-Action Teaching in His Four Sermons on Luke 16:19-31". Chrysostom uncovers through this parable that richness is not a virtue anymore contrary to poverty, and that the job of a rich Christian is helping the poor. "Analyzing the Controversy between Chrysostom and the Jews" was the title of the third lecture, which was given by the Bible scholar Father Dr. Ayub Chehwan / Kaslik. His paper dealt with a crucial issue in the West, where Chrysostom is brand marked by anti-Semitism. Chehwan proved that our saint was a man of peace and agape. He was by no means anti-Semitic. The lens, through which one should read Chrysostom's homilies on the Jews, is his love to the Christian faith. That is why St John makes a comparison between Judaism and Christianity in order to show his hearers the majesty of the Christian beliefs and not to push them to disgust the Jews. Finally, Dr. Nicolas Abou Mrad (Old Testament Professor / Balamand), the moderator of the sessions, asserted that Chrysostom is deeply rooted in the Spirit of the Bible like the Prophets, which clarifies the starkness of his tone against any offense to God and His Church. The festivities ended on Sunday November 11, 2007 with the Holy Liturgy in Balamand Monastery, which was celebrated by Archimandrite Isaac Barakat and served by Balamand choir.
|
لمناسبة اليوبيل المئوي السادس عشر لرقاد القديس يوحنا الذهبي الفم وبرعاية صاحب الغبطة البطريرك إغناطيوس الرابع ، أقام معهد القديس يوحنا الدمشقي اللاهوتي - جامعة البلمند - ثلاث محاضرات في دير سيدة البلمند يوم السبت الواقع فيه العاشر من شهر تشرين الثاني 2007. بداية اللقاء كانت مع كلمة ترحيبية من د. رامي ونّوس، أستاذ مادة التاريخ الكنسي في معهد القديس يوحنا الدمشقي، حيث بيّن غزارة وتنوّع كتابات القديس يوحنا الذهبي في مختلف المجالات الكنسيّة مثل الليترجيا وتفسير الكتاب المقدس والتربية المسيحية. ثم حاضر كلّ من د. كارل بينغيرا، مدير معهد تاريخ الكنائس الشرقية في جامعة ماربورغ في ألمانيا، ود. دانيال عيوش من معهد القديس يوحنا الدمشقي، والأب د. أيوب شهوان من جامعة الروح القدس / الكسليك. وقد أدار الجلسات د. نقولا أبو مراد / البلمند. تميّزت المحاضرات إضافة إلى المعلومات القيمة، بتنوّع طوائف المحاضرين في الحديث عن القديس يوحنا الذهبي الفم. تحت عنوان "مكانة الذهبي الفم في كنائس الشرق والغرب" تحدث د. بينغيرا، عن تأثير القديس في كل الكنائس المسيحية سواءً في الشرق أم في الغرب وعلى اختلاف مذاهبها. كما تطرق الى ترجمة أعماله الى لغات مختلفة كالسريانية واللاتينية والجيورجية وغيرها مما ساهم في ازدياد هذا التأثير. أما د. دانيال عيّوش فتطرّق في محاضرته التي حملت عنوان "إرساء أخلاق جديدة: التعليم الإجتماعي في عظات الذهبي الفم الأربع على لوقا:16:19-31" عن البعد الاجتماعي في عظاته حول الغنى والفقر استنادًا إلى مثل الغني ولعازر. فأوضح كيف أن الفقر هو فضيلة والغنى رذيلة، فقلب بذلك التفكير السائد في تلك الأيام. وما دور الغني إلا أن يمارس مسيحيته باهتمامه بالفقير. ثم تحدث الأب د. أيوب شهوان حول "حقيقة الخلاف بين الذهبي الفم واليهود"، فخلع عنه تهمة المعاداة السامية التي ألصقها الغرب به وبرهن أن جوهر تعاليمه في عظاته عن اليهود كان من أجل حث أبنائه على الانتماء الأمتن وللتعمّق في تعاليم المسيحية، وإبرازه عظمة هذا التعليم. كما أقيم لهذه المناسبة قداسٌ إلهيٌ يوم الأحد الواقع فيه الحادي عشر من شهر تشرين الثاني 2007، ترأسه الأرشمندريت اسحق بركات، رئيس دير سيدة البلمند، وخدمته جوقة المعهد.
|